Розвиток стресостійкості студентів засобами мистецтва

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Анотація

Бакалаврська кваліфікаційна робота присвячена актуальній темі дослідження особливостей впливу засобів мистецтва на розвиток стресостійкості за допомогою психотренінгу управління стресом у студентської молоді. Необхідність дослідження зазначеної проблеми зумовлена постійною дією стресогенних факторів на студентську молодь, необхідністю розвитку навичок стресостійкості як однієї з найважливіших особистістних і професійних характеристик. А також тим, що вплив мистецтва на розвиток стресостійкості серед студентської молоді є маловивченою проблемою – аналіз сучасної психологічної літератури показує, що лише окремі дослідження пов’язані з творчою терапією нестійких до стресу студентів. Об’єкт дослідження: стресостійкість студентської молоді. Предмет: вплив засобів мистецтва на розвиток стресостійкості студентської молоді. Мета: теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити ефективність використання мистецтва як засобу розвитку стресостійкості у студентської молоді. У результаті виконання поставлених завдань було виявлено, що застосування арт-терапевтичного підходу є дієвим інструментом у практиці профілактики емоційного вигорання та покращення психічного здоров’я молоді, особливо в умовах зростання рівня стресових навантажень у сучасному освітньому середовищі. Отримані результати дослідження підтверджують гіпотезу дослідження про ефективність використання засобів мистецтва для розвитку стресостійкості у студентів. Арт-терапія сприяє не лише зниженню рівня ситуативної тривожності та стресу, а й активує творчий потенціал, внутрішні ресурси саморегуляції та позитивні зміни у психоемоційному стані особистості. Методи дослідження: шкала психологічного стресу (PSM-25) Леміра-Тесьє-Філліона, шкала реактивної та особистісної тривожності Спілбергера-Ханіна, психотренінг з елементами арт-терапії. Зазначений інструментарій давав змогу отримати валідні результати. Дослідження здійснювалося серед студентів 1-4 курсів віком від 18 до 22 років. Кількість респондентів склала 25 осіб. Загальний аналіз результатів емпіричного дослідження впливу тренінгу з елементами арт-терапії на рівень стресостійкості у студентської молоді свідчить про позитивну динаміку як у чоловіків, так і у жінок. Особливо помітним був контраст у динаміці змін у жінок: значне зменшення ситуативної тривожності (на 23,6%) поєдналося з майже відсутнім зменшенням особистісної (лише на 2%). Це ще раз підтверджує, що короткострокові втручання, такі як тренінги, ефективні переважно для зменшення ситуативної тривожності, а для досягнення змін у більш глибоких особистісних структурах необхідна довготривала терапевтична робота. Також жінки досягли кращих результатів у зменшенні реактивної тривожності, тоді як у чоловіків зниження особистісної тривожності було дещо більшим. Найбільші позитивні зміни були зафіксовані у студентів із середнім або помірно підвищеним рівнем тривожності. Більшість учасників з дуже високими показниками тривожності показали або відсутність змін, або незначне покращення, оскільки такі риси, як хронічна тривожність або нестресостійкість, мають більш глибокі психологічні корені й потребують індивідуальної довготривалої терапії. Метою програми психотренінгу арт-терапії був розвиток навичок керування стресом та підвищеня стресостійкості студентської молоді шляхом озброєння практичними техніками арт-терапії для управління стресом. Порівняльний аналіз показників до та після впровадження програми соціально-психологічного тренінгу арт-терапії, дає можливість зробити висновок про ефективність цих методів підвищеня стресостійкості студентської молоді. Аналіз результатів опитувань підтвердив висунуту гіпотезу про те, що заняття мистецтвом сприяють зниженню рівня стресу та розвитку стресостійкості у студентської молоді завдяки активізації їх творчого потенціалу, механізмів саморегуляції та позитивним біологічним змінам у психіці. Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаної літератури, додатків. У роботі наявні таблиці та діаграми. Загальний обсяг роботи складає 74 сторінки.

Опис

Ключові слова

стрес, стресостійкість, стрес-менеджмент, навички управління стресом, арт-терапія, мистецтво, тривожність, stress, stress resistance, stress management, stress management skills, art therapy, art, anxiety

Бібліографічний опис

Буравльова А.С. Розвиток стресостійкості студентів засобами мистецтва : дипломна робота ... бакалавра : 053 Психологія. Київ, 2025. 93 с.

Колекції

Підтвердження

Рецензія

Додано до

Згадується в